Monday 23 January 2012

11.a TAKDIR INI (Cadangan Bab 12)

MAKA bermulalah takdir ini. Di sinilah. Di bilik nombor 6 itu aku ditempatkan. Tidak jelas siapa yang membawaku ke rumah sakit Pusat Kesihatan Umum Muhamadiah (PKU). Tidak terbayang pun akan menempatinya. Jalan muka PKU memang kerap kulintasi, Jalan Diponegoro berulang alik dari rumah ke kantor pos, masuk kiri ke Jalan Malioboro untuk masuk ke pasar Bringhardjo. Jalan yang sepanjang waktu sesak terutama sepeda, motor, termasuk juga andung- kereta kuda. Ketika itu cuaca semakin panas terik, kukira sudah mencecah 34 darjah selsius . Tetapi  di dalam ruang rumah sakit terasa tenteram. Mungkin kerana  hiasan tamannya yang menyegarkan dengan susunan batu-batu dan rumpun pandan wangi menimbulkan suasana damai. Sepasang serindit menggetarkan bulu kuning hijau di jambul menggetar menambah seri suasana. Tetapi itu hanya dapat dinikmati oleh pesakit yang sudah didatangi angin afiat.

Di kamar nombor 6 itu, aku berdua. Kelihatan wanita  setengah baya membuka senyuman. Itulah senyuman pertama kusambut tetapi aku masih merasa asing, dan sukar menyambut senyuman itu dan merasa sayu sendiri.

" Baik- baik saja, kau dik "

Itulah juga suara pertama menegurkan. Wanita sebelah katil menatapku. Seperti mahu bicara lagi,

" Adik sudah dua hari di sini, syukurlah adik sudah sedar"

Sedar? Siapakah yang tidak sedar. Aku? Telah dua hari. Aku cuba mengingati detik- detik dua hari yang dimaksudkan oleh wanita itu. Satu-satu, mula memenuhi otaknya. Setelah Dr Handoko  mengenakal diri, setelah Jururawat Yanti memberi suntikam pagi, aku dapat merasa embun kesegaran. Rakan-rakan sekuliah mula mengunjungi. Teman-teman seperantauan juga.

" Kau cuma demam panas"

Begitu ucap Aman. Pemuda ini berasal dari Johor dan kuliah Pertanian di Universitas Gajah Mada (UGM) datang menjenguk.  Aman datang bersama Naning, dan memberi khabar tentang penyakitku.

" Aku sempat bicara dengan Dr Andi  tadi !"
" Oh ya! "

Seharusnya akulah yang lebih dulu tahu penyakitku tetapi sebelum aku mendapat tahu dari bibir doktor malah Aman pula yang lebih cekap bertanya kepada perawat untuk lansung bertemu Dr  Andi. Aku sendiri belum dibenarkan turun dari katil. Aku mengeluh,

" Rasaku macam sakit teruk pulak!"
" Mungkin kerana ubat pelali belum hilang, kau tenang saja dulu, rehat di sini.."

Naning, gadis Sunda teman Aman mengupas buah limau yang mereka bawa. Keliahtan ulasannya yang cantik lembut dan segar. Udara petang itu nyman walaupun musimg keringmasih terasa habanyanya. Kota Jogja di bulan April sering berdebu di musi-musim panas. Daunan pohon jati  yang meredupi jalan juga mula mengerin, gugur dan melayang. Namun petang itu telah disegarkan oleh bisikan angin dan disejukkan dengan deraian gerimis petang serta siulan sepasang serindit. tingkap di sebelah katilku memang menghala ke taman. Warna hijau rumput manila menimbulkan kesan lembut permaidani sejuk ke sukma. Sejambak lili putih muncuk di celah-celah rumpun pandan. Warna putih kelopak lili berpadu dengan putih buih sabun gaun para  jururawat yang tidak hentinya lalu  lalang melintasi kamar.Kecuali bau ubat menyengat  hidung hingga mengganggu keredupan kolam rasa. Ini makin menambah sebak pilu yang amat cepat menaburkan titian air jernih di pipi. Cepat aku menyedari di sebelah katilku ada Aman dan Nining.  


" Kau tahu dari mana aku berada di sini? "
" Kebetulan kami berbelanja di Toko  Mirota, jumpa Juli. Katanya kau pitan ketika kuliah tempoh hari ."

Jelas sudah. Aku tiba-tiba berasa pening. Mungkin terus pitam setelah pandangan mula mengabur, bergoyang dan terus menggelap ketika mengikuti kuliah Sejarah Seni hari Isan lalu. Wajah Pak Soedarso terus terbayang. Suara hinggar bingar menuju ruang kuliah di pintu dua sebelah Dewan Besar - Aula, di tingkat  tiga kembali mengiang. Hari itu memang ruang kuliah sesak. Semua mahasiswa dari pelbagai jurusan wajib mengikutinya. Lima jurusan utama bergabung: Seni Lukis, Seni Patung, Seni Dekorasi, Garafik dan Seni Foto. ditmbah lagi dengan mahasiswa Seni Bina UGM. Apakah itu menjadi punca? Benanga dan jalur fikiranku bergetr dan bergegar kusut lalu itba-tia alah dan tidak sedarkan diri selama dua hari.

Yang terlintas kembali, Juli memautku erat. Juli teman serumah di Ngampilan 40 C. Kebetulan Juli tidak ponteng kuliah ketika itu dan bersamanya. Juli memapahnya keluar dari Aula di tingkat tiga  dan turun, memanggil beca. Juli juga membayar tambang beca.

Di kamar tidur aku benar-benar merasa sesak. perut semakin mual terasa berpintal. Deman dan pening kerap melanda kalau cuaca dan suhu  panas dan segera  bersilih ganti. Tetapi kalau dulu bila deman di sisi kerap  ada, emak, abah atau nenek. Tetapi di rantau jauh? Ya memang  ada Yuli, Kak Tin membantunya. Yuli pun menyuguh gelas berisi susu murni. Pasti dari campuran susu tepung  dari kamar Yuli . Ketika itu, baru   minggu kedua bulan April. Bahan cicilan makanan keringku sudah habis. Susu tepung atau tin memang tidak dalam stok simpanan. Cuma ada teh Jawa dengan ketulan gula batu terletak di sisi meja tulisanya. Mereka berkongsi ruang dapur. Kak Tin menyediakan dapur minyak tanah dan  meja kayu  itu kegunaan kami  yang  menyewa kamar rumahnya. Di ruang dapur itu tidak ada apa-apa. Kerap pula kosong kerana kami jarang masak. Hanya  sekadar merebus Indomee atau telur. Pada minggu akhir sebelum peristiwa itu sarapanku hanya biskut kering dan ketuk ubi. Tengah hari dengan  Indomee  atau sesekali berlanggan dengan di warong Bu Karto di depan rumah Kuncen.  Dengan sepiring  nasi masak kukus, sepotong tempe lemak atau tauhu  berulam cili api.  Kalau anak-anak Melayu Palembang danRiau betah dengan makanan tradisi Jawa, kenapa aku tidak? Kemudian ku dengar suara Aman: 'Kau perlu makanan yang lebih segar Iz!"

Aku mula mendengar suara-suara tetapi mataku begitu berat untuk dibuka. Kurasa katil berputar juga kamar yang hanya dibatasi dinding anyaman buluh bergemersik. Cahaya lampu 20 watt juga kelihatan bergoyang . Suara Kak Tin jelas  mengarahkan sesuatu kepada Yuli.

" Ayuh, kudinginkan kepalamu dengan ais, buka baju mu yaah, kuikat rambutmu juga tho!"

Semuanya makin jauh, kabur dan gelap. Yuli kah yang menekan  ais di kepala? Kak Tin kah yang membuka baju ? Mengikat rambutku?   Kudengar lagi suara. Sayu dan makin sayup.

" Aaa. cepat beritahu temn-temannya di Jalan abu Bakar Ali !"

Suara semakin sayup dan menghilang. Setelah terdengar arahan: " Tepi, tepi, panas. Buka jendela  sana tuu" .

Aku mula terlayang, mengepak makin tinggi. Makin tinggi. Muncul irama mengiringi. Tebang dan terbang. Terdengar suara memanggil. Menggapai lunak. Tiba-tiba muncul gema suara yang amat dikenalinya. Yang amat dirindui: ' ...Kau harus  sihat semula, nak! Harus segar dan kuliah hingga selesai. Jangan hampakan  Mak di tanah air, anakku!'

Ya, Tuhan. Perlahan aku melandaikan sayap. Tenang dan aman. Aku kembaki dengan bentuk fizik yang tadi melemah, kita tersedah dalam ketidaksedaranku. Berkali aku antara sedar dan jelas mengucap berulang kali,

" Ya Allah ! Ya Muhammad !"
" Begitulah, ucaplah Kalimah syahadah dik !"

Pasti suara Kak Tin terdengar lagi. Namun, mataku masih berat dan tidak mahut terbuka. Ya, Allah aku harus bangun, sehat . Kembali kuliah. Bukankah aku tekah mendengar bisikan Emak sesat ketika terawang dalam separuh mimpi? Rindu terjawab dalam pertemuan sedetik bagai pancaran kilat datangnya. Emak! .

Jam 12.00 tengah hari. Jam satu. Jam dua berlalu . Malampun datang. Aku terlena  .Lama sekali.

" Dua hari kau tidak sedar, dik "

Itulah ucapan pertama menegurku di kamar nombor 6  di rumah sakit itu. Minggu pagi selepas itu aku dikejutkan dengan kunjung  Halil. Hari ke lima aku telah dihulur surat khabar dan membacanya seakan telah ketinggalan setahun peristiwa.

" Hei, mestinya kau ikut rombongan ke Tawangu?" , aku bertenya kenapa Halik tidak bersama kawan-kawan lain yang bergabung dalam  Persatuan Kebangsaan Pelajtar Mekaysia di Indonesia (PKPMI), yang sedang  mengadakan berlibur ke Tawamangu!

" Sengaja kubatalkan, kerana tahu kau di sini "

" Oh, tiba-tiba aku teringatkan berita yang tersebar dari radio amater Suryaindah mengkhabar berita kunjungan pelajar Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaysia ke Jogja.

Bukan rombongan itu yang penting  tetapi ketua rombongan itu memang sahabat sejak di sekolah menengah dulu. Tetapi bagaimana caranya kala aku sedang bertarung di rumah sakit ini. Ya Tuhan! Tentu Emak mengirim sesuatu lewat Fahmi. Atau pasti juga Emak ingin mendengar berita daripada Fahmi , teman sejak di Sekolah  Aminuddin Baki dulu. Namun, siapa akan memberitahu Fahmi, aku di wad rumah sakit? Ketika itu pula mereka sedang berwisata ke gunung. Walaupun aku bukan pelajar yang mendapat biasiswa kerajaan dikirim oleh JPA atau MARA tetap berkawan dengan kumpulan ini. Kebetulan PKPMI sudah wujud sebelum mereka tiba. Kerana itu aku dengan mudah berbaik dan kerap beraktiviti di Rumah Pelajar di Jalan Abu Bakar Ali, Kota Baru.
Persahabatan kami akrab bagai keluarga dan kerap aku mendapat perhatian dari pelajar senior terutama Cikgu Murad, Ramli Isin, dan Ayah Ismail. Tetapi masih ada kunoukan kain yang bergabung dalam Himpunan Pelajar Melayu Islam (HPMI) yang kerap pula bertelagah isu dan ideologi. Pernah juga acara persembahan sempena Hari Kemerdekaan  tergugat. Mendapat tentangan dari HPMI. Tetapi Ayah Ismail dapat menyelesaikan  masaalah kenegerian itu. Namun aku kerap juga mendekati kawan-kawan kumpukan ke dua ini, walaupun kadang-kadang ada juga mata curiga dan menyelidik. Dan kini, ketika aku di rumah sakit, sahabat seperkelolahan pula tiba...tetapi kenapa mereka menghubungi HPMI bukan PKPMI? Siapa pula antara mereka tahu aku di sini?

Dialah sahabat keluarga kami, dia dengan kawan-kawannya  turut membantu persekolahan adikku Watie bila ayah Di mendadak dijemput Ilahi. Fahmi yang mengetahui latar kegiatan seniku sejak alam persekolahan. Aku yang suka menulis sajak. Yang kerap menghabiskan waktunya di Kelab Seni Lukis. Aku yang lincah  di padang sukan. Di sini dalam PKPMI jugalah yang mengatur kegiataan puisi, malam kesenian, menyambut kunjungan penyair tanah air dan mengatur lawatan PENA ke sanggar  Rendra, bertemu dengan penyair Umbu Landu Paringgi. Aku bersama Azran, sekretariat Penengaran dengan gembira ikut mengelolakan persenbahan seni. Masyaallah, sekarang Fahmi tiba di Jogja? Aku bersendirian di rumah sakit. Dan Halik datang mengunjunginya. Tetapi kekuatan apakah untuk aku meminta bantuannya Tawamangu. Hingga dia meninggalkan jan lawatan aku masih tidak mampu untu mengkhabarkan tentan kunjungan Fahmi.

Tengah hari Juli datang, bersama Wayan dan Gde . Juli membawa rantang sup tauhu kiriman Kak Tin. Juli singgah sebentar, seterusnya  keluar dengan John untuk pemotretan model di Prambanan. John perlukan model untuk persiapan pertandingan seni foto. Wayan dan Gde sekuliah dan sejurusan. Kedua-dua berasal dari Bali. Wayan menghulur  beberapa helai nota kuliah Sejarah Seni seperti yang kupesan kepada Juli.

Aku juga sedar, jasmaniku masih lemah terutama di bahagian kaki tetapi ingtan dan perasaanku mula  sear. Melihat pakaian doktor, perawat perempuan atau lelaki berseragam putih menjadikan pandananku kembali bersih dan tenang. Setiap malam menjelang tidur, Ustazah akan datang mengucapkan doa selamat malam. Terasa sendu sekali, kerana Pusat Kesihatan Muhadimah mangamalkan kesihatan Muslim. Aki sendiri meminta ustazah berdoa untukku, tetapi beliau senyum, sambil  bersuara,

 " Sebaiknya adik sendiri berdoa kepada Allah swt. Malaikat akan  mencatat setiap ungkapan doamu. Percayalah, Allah Maha mendengar suara hati hambaNya. Insyaallah".

Anehnya dengan kelembutan wajah ustazah itu terbayang pula wajah emak, nenek. Bukankah begitu ketika aku berusia lima tahun, nenek kerap membelai terutama kalau aku ketakutan ketika hujan lebat dengan guruh dan kilat? Rumah nenek dengan lantai dan dindingnya sompek di sana sini yang dirimbas hujan dengan atap bocor, semuanyua adalah ketakutan, kesayuan kecil yang sering menunda ingatanku.

" Apa doamu yang pertama?" Tanya ustazah sambio memandangku dengan mesra .

" Semoga, saya cepat sembuh, sihat dan boleh segera masuk kuliah " , jawabku lansung.

" Ah, dasar anak nakal, seharusnya kamu terlebih dulu mengucapkan doa seharian, mohon doa  ke hadrat Illahi, puji-pujian dan salawat kepada Nabi, ahli keluarga dan para Sahabat..." 

" Begitukah ? "  Ooh, aku melongo...

" Ayuh , bangun ambil wudhuk dan pegang al Quran ini ! "

Aku menjadi penurut perentah, terkagum memikirkan ada penasihat agama Islam iwakili ustazah memberi doa dari katil ke katil pesakit  perempuan. Kusambut Al Quran yang berbungkus kain putih membukanya. Ustazah mula berdoa. Aku mengaminkan dan cuba berdoa dalam hatiku sendiri. Doaku masih juga tentang doa haran. Pintaanku? Aku ingin segera sembuh. Keluar dari rumah sakit dan dapat  ke kuliah lagi.

Dengan ciuman selamat malam, ustazah keluar. alangkah lembutnya wajahnya, diakah bidadari malam sehingga aku dapat lena dengan nyamata merasa kehangat pipinya ke pipi lembut dengan kasih sayang. Dunia hidupku kembali tenteram.Betul juga seperti catatan kuliah filasat dan psikologi yang kuikuti menyatakan perlunya kasih sayang yang boleh menyembuha penyakit demi segla penyakit. Adakah petugas agama Islam begii mengunjungi rumah sakit  di tanah air? Setahuku  hanya pendeta Kristian sahaja yang sering mengunjungi ruma sakit swasta dengan usaha sukarela tentu juga dengan muslihat lihai di sebaliknya.

Tiba-tiba aku terkejut dengan kemunculan Husni, kenapa hatiku tergetar. Tahukah Husni, bahawa hatiku pernah bergetaran menatap pandangan dan senyumannya! Adakah getaran yang sama di hatimu? Mungkinkah bunga kasihku bersambut? Aku tertanya sendirian. Kalaulah Husni lima tahun lebih  umurnya daripadaku, pasti akan kuserahkan hatiku lepada pemuda segak itu. Dalam usia begini aku sendiri belum sedia terikat. Belum ingin berduan secara mesra. Aku lenbih senang berkelompok, bepergian beramai . Kemudian aku akan bebas sendiiran membelai hatiku sendiri dalam keriuhan teman-teman. ..sehingga berlalu dengan masuk kedua heningku. 
                                                 * * * 

Kicauan nyaring burung perling mengejut tidur ku . Jendela kamar  sudah dibuka. Sepasang burung dengan bulu hijau berkilat di kepala bermain helaian dauan yang masih diperciki titisan embun. Bulu hijau pekat berkilau dengan sinar merah dari kilatan mata sang uggas itu seakan menatapku termenung di jendela. Bunga bawang dengan jurai putihnya tersenyum segar.
Inilah hari terakhir aku di kamar ini. Fikiranku mula rengan untuk memulakan hari baru di luar rumah sakit ini. Cerah cahaya matahari seakan memberirucaoa selamat yang bagiku adalah petanda baik untuk melangkah keluar dari ruang yang menyimpan rahsia punca kesakitanku. Tetapi tidak lama, tenghari Nyoman tiba. Tiba-tiba dadaku bergelombang. Kenapa wajah sang Pangeran yang dincer beberpa kawan lain di kampus seakan meresahkan hatiku. Mampukah aku tersenyum? Tetapi kenapa pula wajah Nyoman suram malah seakan sedih? Lepas itu adalah detik penyerahanku. Kalau dia marah dan bersura keras...ya ampun...
" Maafkan aku, tentu kau kaget aku datang. Tapi sebagai sahabat, wajarkan aku daang melihatmu, walaupun terlewat berapa hari. "
Suaranya tenang sebaliknya aku yang gelabah dan tertanya kenapa sikapnya berubah tenang tidak marah kerana aku menolah kasihnya?
" Oooh di hari yang ke dua belas baru aku dapat datang ke sini. Maaf ya ".

Aku mula menilah hari-hari suka dukaku yang lalu. Kubenarkan Gunar mengikuti ku pulang ke Kuala Lumpurm bagi memudahnya untuk membuat rancangan pameran. akan kukenalkan dengan beberpa galeri dan teman pelukis. Kukenalkan dia dengan Nuddin pelajar ITM jurusan Seni Lukis. dengan Nuddin, pasti akan mengembangkan jalinan persahabatan pelukis muda yang masih belajar di sana. Kini aku tertebak! Mungkin Nuddinlah yang menjadi biang keladi, bukankan dia dengan bangga pernah menyatakan lagaknya,

" Ya akulah Nuddin. Siapa tidak kenal Nuddin . Yang beajar menakluk keindahan alam daripada pengalaman yang penuh bakat semula jadi, yang tak mungkin menjadikan orang kecewa. Ha...ha..kau masih menunggu dia? "

Hampir muak aku mendengar celotehnya yang datang bersama Enon ke rumahmu. Biddin yang belajar seni lukis di ITM telah Eno kenalkan kepadaku, katanya , " Biddin sepupu, bakal jadi pelukis terkenal, sesuai berbaik dengan mu " . Haaaa???

Biddin inilah yang kuperkenalan  dengan Gunar. Kenapa demikian bodoh aku melakukan hal ini, bukankah dialah yang menjadi biang keladi melagakan Gunar dengan Badri? Hingga Badri memberi berita yang menduka hati Ibu, " Anak Makcik sudah menikah dengan Gunar di Jogja!" Dengan Gunar pula Nuddin  berdongeg pula, " Heei Izah sudah bertunangan dengan Badri...kau jangan ganggu ya ". 

Kini kerana Gunar datang menziarahiku di rumah sakit dengan membawa pesan Nuddin, memang menjengkel hatiku. Kerana surat itu pula Gunar datang, dia yang marah kembali ingin berlembut hati buatu jiwaku yang semakin resan tawar, dan muak dengan perlakuan kepuraan lelaki!  
  
(...bersambung)

No comments:

Post a Comment